Asettelin hiljattain merkkejä peräkkäin siitä, kuinka vauvakin pääsi pyöräkärryttelyn tunnelmiin. Pyöräkärryttely herätti jossain määrin keskustelua. Ja vaikka kärryjä tulee kevyen liikenteen väylillä vastaan kuin nelijalkaisia isäntineen, riittää onko tuo kätevä -kysymyksiä edelleen. Päätin siis päivittää vanhan postauksen kyseisen liikkumismuodon duureista ja molleista.
Kärrymme kakussa on syksyllä viisi kynttilää. Sitä on käytetty pääasiassa plussalämmöissä, välillä päivittäin, välillä vain noin kerran viikossa. Pisimmät pysähdyksettömät matkat ovat olleet 45 minuutin luokkaa. Kaiken kaikkiaan olemme ihastuneet kärryttelyyn niin, että sille on muodostunut oma verbinsä – croozailu (mukaillen kärrymme Croozer-merkkiä).
Pyöräkärryn plussat
- Turvallisuus: lapset istuvat käytännössä metallihäkin sisällä viisipisteturvavöissä. Vaikka kärryn ajaisi katolleen, naperot eivät kolhisi itseään. Toisaalta pyörän saa lipsauttaa kyljelleen ja kärry pysyy pystyssä.
- Skaalautuvuus: kärryssä kulkee 1-2 lasta ja paljon tavaraa (meidän tapauksessamme maksimikuorma 45 kg). Kuva yllä todistaa, että kärryllä hakeaa tenavien kanssa vaikka pienet juhannuskoivut kesäpaikan ovenpieliin.
- Matkustajat ovat säältä suojassa.
- Sama kärry muuntautuu useiden merkkien tapauksessa juoksukärryksi tai tuplarattaiksi.
- Lapset viihdyttävät toisiaan.
- Koko perhe pääsee yhtä aikaa ulos.
- Lapset viihtyvät kärryssä hyvin. Mitä lujempaa viitsii ajaa, sitä tyytyväisempiä matkustajia.
- Kärry mahdollistaa pienimuotoisen lenkkeilyn lasten kanssa.
- Vauvasarjan avulla vauvaikäinenkin pystyy matkustamaan pyöräilijän lihasvoimalla.
Pyöräkärryn miinukset:
- Vaatii säilytystilaa. Rivarin mittakaavassa paljon säilytystilaa.
- Hankintahinta useita satoja euroja.
- Lasten kanssa keskusteleminen on hankalaa. Rehellisesti sanottuna se rajoittuu kahteen lauseeseen: 1)Onko kylmä/kuuma/hätä, 2)Älä kiusaa sisarustasi!
- Vetopyörästä täytyy löytyä vaihteet tai vaihtoehtoisesti kuskilta reidet, jotka näkyvät vähän paksummankin puun takaa. Kärry kulkee yllättävän kevyesti tasaisella, mutta jopa alikulkutunnelista nouseminen tuntuu Tour de Francen vuoristoetapilta. Myös jarrujen on oltava tehokkaat.
- Vaikka irrottaminen ja kiinnittäminen on helppoa ja nopeaa, niin välillä tuntuu, että kärry on aina perässä, kun pitäisi lähteä yksin pyörällä johonkin. Toisaalta kärry tuntuu olevan aina irti, kun olisi aika lähteä nappuloiden kanssa matkaan.
Äläkä sitten vertaa kärryä ja tarakalle asennettavaa lasten heittoistuinta toisiinsa. Turha mainita, että meidänkin lapsuudessamme tehtiin niin. Meidän lapsuudessamme myös tupakoitiin sisällä ja kuljetettiin lapsia auton jalkatilassa!
ps. Pyöräkärryn mukana kannattaa pitää sekä kärryyn että pyörään sopivaa vararengasta, rengasmuoveja ja pumppua. Ja niitä on syytä osata käyttää. Vaikeaa se ei ole. Toinen vaihtoehto on pitää lasinsirujen ja terävien kivien varalta kännykän pikavalinnassa hyvin varustellun taksin puhelinnumeroa ja mukana luottokorttia.