Ford on kuulemma lyhenne sanoista Fix Or Repair Daily. Siitäkin huolimatta meillä on noin viiden tuhannen kilometrin verran ollut autona edellisen korimallin S-Max. Kerkesin jo tehdä sopimuksen saksalaisen agentin kanssa, että hän olisi etsinyt tuollaisen isommilta markkinoilta, mutta loppujen lopuksi auto löytyi kotimaasta.
No, mitä huonoa? No aina jotain. Vaikka tehoa on saman verran kuin aikaisemmassa Octaviassa, niin käytännön suorituskykyä on kyllä paljon vähemmän. Melkeinpä saa lähettää jonkun moottoritien rampille katsomaan edeltä, että uskaltaako yrittää liittymistä liikenteeseen. Sinänsä tuo ei ole ihme, sillä S-Max on 33 cm pidempi, 11 cm leveämpi, 330 kg raskaampi ja 160 kg enemmän kuormaa kantava kuin Ocu. Ja johan on otsaa. Siis tila-autossa.
Paitsi että tehoa tuntuu olevan vähemmän, niin vastaavasti naftaa menee kuitenkin enemmän. Jo Ocun viimeisen huollon kohdalla haistatin pitkät merkkihuollolle, ostin ölpät kaupasta ja teetätin huollon puolitutulla ammattilaisella. Samalla kaavalla taitaa mennä Fordikin. Tiputtaa mukavasti ylläpitokustannuksia. Ja jos öljyn hommaa netistä (vaikkapa www.moottorioljy24.fi), niin siinäkin kaventaa tuota kasvaneen polttoaineen kulutuksen tuomaa kustannuseroa.
Se tuntuu hieman uskomattomalta, että S-Max on elektroniikaltaan neljä vuotta vanhempaa Octaviaa jäljessä kuin suomalainen kenialaista pitkän matkan juoksussa. Ja ne Skodan xenonit, niitä tulen kaipaamaan.
No, onko hyvää? No aina jotain. Ainakin sitä kaivattua tilaa on paljon. Siis aivan tolkuttomasti. Takakonttiin mahtuu kaksi lasten pyörää, pyöräkärry ja reilun viikon tavarat nelihenkiselle perheelle tuosta vain heittämällä. Järjestellä tarvitsee saman verran kuin kolme maitopurkkia Ikean kestokassiin lastatessaan.
Ja onhan siinä se kaiken a ja o eli kolme kertaa Isofix takapenkillä. Ja takapenkki on leveä kuin moottoritie Keski-Euroopassa. Lapset diggaavat etuistuinten selkänojissa olevia pöytiä ja ikkunoihin nostettavissa olevia aurinkoverhoja. Nuo ovat ilmeisesti ensiostajan ruksiman traveller-paketin ansiota.
Ajettavuuskin on ihan ok, saksalaista mallia.
S-Max tuli meille seitsenpaikkaisena. Viisipaikkaisia olisi ollut markkinoilla paljon enemmän, varsinkin Saksassa. Suomessa vain parikin automyyjää sanoi ihan suoraan, että seitsenpaikkaisten jälleenmyynti on paljon helpompaa. Helppo uskoa – varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla.
moottorioljy24.fi on tukenut tämän blogauksen tuottamista.