Siellä lepää, huusi univelkainen isä pari viikkoa sitten pihamaallamme. Kyseessä ei ollut naapuruston välisessä sählymatsissa ilmaveivin päätteeksi syntynyt maali, vaan nuorimmaisen siirtyminen pyöräkärryaikaan. Tuuletuksen paikka silti – pääsemme jälleen koko perheellä pyöräilemään! Ja toisaalta vauvalle voi tarjota unia pyöräillen – onhan se kesällä vaunuiluun verrattuna kuin avoautoilu verrattuna ilmastoimattomaan Nissaniin.
Kärryssä istumaan viiden kuukauden ikäisestä ei tietenkään ole. Croozeriin saatavaan vauvasarjaan kahdeksankiloinen kuitenkin pötkähti kuin väsynyt pitkän päivän jälkeen sohvalle. Käytännössä asentokin on melkein sama, mikäli duunarilla on pari tyynyä päänsä alla. Junnu matkustaa kärryssä siis melko makaavassa asennossa.
Takana on kolme – neljä lyhyttä reissua kärryä työntäen ja pari pidempää matkaa pyöräillen (20 – 30 min). Mahtava juttu, että tenava viihtyy kärryssä e-r-i-t-t-ä-i-n hyvin. Paitsi virransäästötilassa, myös valveilla. Veikkaukseni on, että hänellekin sopii hyvin, että liikkeellä ollessa näkee muutakin kuin pelkkää taivasta ja puunlatvoja.
Jotenkin tuntuu, että keskimmäinenkin on nyt matkustanut kärryssä täysin ilman ärräpärräystä, mikä ei todellakaan ollut de facto -tilanne isoveljen seurassa samassa kärryssä. Toivottavasti kyseessä ei ole uutuudenviehätys.
Jos jota kuta kiinnostaa, miten vauvasarja kiinnittyy Croozeriin, niin alla oleva kuva kertonee paljon. Asentamiseen menee pari minuuttia. Alkuperäinen viisipistevöiden “keskiosa” pitää jemmata talteen, sillä se on irrotettava vauvasarjan paikalleenlaiton yhteydessä.
Lasten kanssa pyöräily kiinnostaa? Täällä vinkkejä (kevät)huoltoon ja täällä blogaus peräpyöräilystä. Pyöräkärryn plussia ja miinuksia puolestaan täällä.
Tieliikennelaki
90 § (15.11.2002/954)
Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö
Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
Eikö kypärän käyttö ole myös pyöräperäkärryssä matkustaville suositeltua?
Kiitos kommentista! Hyvä pointti ja hyvä kysymys! Tieliikennelain kirjain on käytännössä kuollut kirjain, koska kypärän käyttöä suositellaan, mutta käyttämättömyydestä ei rangaista. Minusta se on harmi – uskon todella kypärän suojaavaan vaikutukseen.
Sitä en itse asiassa tiedä, koskeeko suositus kärryä. Kärryssä kypärällä ei kuitenkaan nähdäkseni ole juurikaan merkitystä. Jos siis kärryn vöitä käytetään oikein. Matkustajia ympäröi joka puolelta metallikehikko eli vaikka kärryn vetäisi nurin, lapsi ei hevillä päätään lyö, mikäli on kiinni vöissä. Vöiden käytöstä meillä ei tingitä. Siinä asiassa ei tunneta poikkeuksia.
Olemme linjanneet vaimon kanssa niin, että kärryssä ei meillä edellä mainitusta syystä tarvitse kypärää käyttää. Varsinkaan, kun kypärän käyttäminen kärryssä olisi jossakin määrin hankalaa. Sen sijaan panostamme siihen, että taloutemme kaikki ihmiset (siis lapset ja aikuiset) käyttävät kypärää _aina_ pyöräillessään.
Kärryssä kypärän käyttöä voisi perustella sillä, että se opettaa lasta siihen, että pyöräillessä pitää käyttää kypärää. Uskon kuitenkin, että lapsi erottaa kärryttelyn ja pyöräilyn. Kahden lapsen kokemuksella näin myös on: vaikka kärryssä ei ole kypärää käytetty, niin pyöräillessään vanhin ja keskimmäinen suorastaan vaativat kypärän päähänsä.
Näin meillä. Jollain toisella toisella tavalla. Ja virallista vaatimusta en tosiaan tunne niin, että uskaltaisin kommentoida.