1)Nollaomavastuu on USA:ssa lakisääteinen
Olen tottunut siihen, että Euroopassa autoa vuokratessa omavastuun poistaminen vuokraamon vakuutuksesta pitää tehdä joko vuokraamon lisäpalvelun tai kolmannelta osapuolelta ostettavan lisävakuutuksen avulla. Ei ole pakko. Tosin, jos on yhtä kova murehtimaan kuin meikäläinen, niin käytännössä on pakko. Omavastuun poisto on siinäkin mielessä kiva, että kokemusteni mukaan vuokraamon häiskät syynäävät auton palautuksessa huomattavasti nopeammin, mikäli “super cover” on rastittuna vuokrasopimuksessa.
Loppukesän Pohjois-Amerikan road tripille (matkaturinoinnin osa 1 ja osa 2) autoa varatessani ihmettelin Jenkkilän vakuutustermistöä ja sitä, ettei omavastuun poistoa juurikaan löytynyt lisäpalveluhinnastoista. Loppujen lopuksi pääsin käsitykseen, että nollaomavastuu on tähtilipun maassa lakisääteinen juttu ja aina hinnoissa sisässä. Sen verran olin skeptinen, että kysyin asiaa vuokraamosta etukäteen ja vielä autoa noudettaessa tiskillä. Molemmissa vakuuteltiin, että Sir on hyvä vain ja ymmärtää, että omavastuu on nolla dollaria.
2)Turvaistuinten vuokrahinnoissa isoja eroja
Auton vuokrahinnan vertailun lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota turvaistuimien ja -kaukaloiden hintoihin. Osa vuokraamoista käyttää kiinteää hintaa per vuokraus, osalla taksa on taas vuorokausikohtainen. Tämä toki pätee myös vanhalla mantereella.
3)Kansainvälinen ajokortti mukaan
Dollarimaassa on syytä olla taskussa maailman valtakielilille tehty käännös eurooppalaisesta ajokortista. Autoliitolta löytyy lisätietoa. Vuokrasimme auton Chicagosta (Illinois). Näytin Budgetin tiskillä autoa noudettaessa suomalaista korttiani passin ja luottokortin seurassa. Rouva tiskin toisella puolella kysyi, onko minulla kansainvälinen ajokortti. Hänelle riitti kuitenkin jeessittely, eikä minun tarvinnut kaivaa korttia repusta esille.
4)Mieti miten maksat tietullit
Käteinen, jälkikäteen maksaminen vai kieltämättä helpoin eli etäluettava tuulilasiin sijoitettava “maksuverme”? Ainakin Budgetin autossa oli valmiina etäluettava tunniste. Lasku tietulleista veloitettiin luottokortilta pari viikkoa auton palautuksen jälkeen. Ajoimme laitteesta huolimatta useita kertoja käteiselle merkittyjen tietulliporttien kautta. Jokaisella pysähdyksellä virkailija kysyi erikseen, että haluammeko maksaa tosiaan käteisellä vai käyttää etäluettavaa tunnistetta.
Ja vielä tietulleihin liittyen: amerikkalaisten kanssa käymieni keskusteluiden perusteella tietullivirkailijoille ei tarvitse tipata!
5)Yhdysvalloista Kanadaan autoillessa ei tarvitse eTAa
Tämä ei varsinaisesti liity vuokraamiseen, vaan ylipäänsä autoiluun Pohjois-Amerikassa: Kanadaan vaaditaan etukäteen hyväksytty elektroninen matkustusilmoitus (electronic Travel Authorization), mikäli maahan saapuu lentäen. Minulle oli yllätys, että ilmoitusta ei vaadita, jos maahan hurauttaa autolla!
Olimme Amerikan kiertueella orkesterilla, johon kuului lisäkseni kuusivuotias poikamme ja minun vanhempani. Jenkeissä asuvat serkkuni huomauttivat minulle, että Kanadan ja Yhdysvaltojen välisellä rajallakin kannattaa olla mukana dokumentit, joista käy ilmi, että lapsen kotiin jäänyt vanhempi on hyväksynyt lapsen kanssa ulkomaille matkustamisen.
6. Google maps toimii uskomattoman hyvin
Autoilimme osan road tripistämme Pohjois-USA:n maaseudulla. Kesäaikaan sielläkin oli kuitenkin tietöitä. Oli suorastaan hämmentävää huomata, että Google maps oli ajantasalla tieremonttien takia muutamia tunteja aikaisemmin suljetuista tieosuuksista. Näin hyvin Maps ei Suomessa todellakaan toimi.
Isäkuukausien Facebook ja Instagram, tervetuloa seuraamaan!
Lisää Isäkuukausien matkailuaiheista luettavaa:
Vauvan kanssa keväisessä Amsterdamissa – onko se niin lapsiystävällinen kuin sanotaan?
Vauvan kanssa matkustaminen – se se on ihanaa!
Mitä tapahtuu, kun lapset vievät kylpylöitä karttavat vanhempansa kylpylään?