Kokeilussa Nuna Norr -turvaistuin

Kaupallinen yhteistyö Nunan kanssa.

360-astetta kääntyvä turvaistuin, jossa lapsi matkustaa aina selkä menosuuntaan. Ruotsin tiukan Plus-testin läpäissyt ja I-size -standardoitu. Käy 40-105 senttimetriselle lapselle. Ei lainkaan palontorjuntakemikaaleja.

Kuulostaa hyvältä! Miten käytännössä?

Saimme testattavaksemme vastikään Suomen markkinoille tulleen Nuna Norr -turvaistuimen. Istuin on ollut käytössä kuukauden päivät, joten on yhteenvedon aika.

Vauvasarjasta ei kertynyt käyttökokemuksia, koska taapero ei sitä enää tarvitse. Osa näyttää hyvin pitkälle samanlaiselta kuin muidenkin istuimien vauvasarjat.

Positiivinen ensivaikutelma

Kotiinsaapuvan laatikon kyljessä lukee “The safest way to ride”. Lause kuulostaa suomalaisen korvaan amerikkalaiselta yli-itsevarmuudelta.

Laatikosta paljastuvan istuimen ohjekirjanen perustelee lauseen fiksusti: Selkä menosuuntaan matkustamisen sanotaan olevan viisi kertaa turvallisempaa kuin kasvot menosuuntaan matkustamisen. Koska Norrissa voi matkustaa vain selkä menosuuntaan, on kyseessä turvallisin mahdollinen tapa.

Ohjekirjan lisäksi laatikosta löytyy varsin laadukkaan oloinen turvaistuin ja pienennysosa vastasyntyneelle.

Suurimman hymyn aiheuttaa se, että mukana on vaihtokankaat! Virallisesti toiset kankaat ovat talvea ja toiset kesää varten. Materiaaleissa toki on ero, mutta hymyni syy on se, että istuimeen on kankaat myös silloin kuin pesukone hellii osumaa ottaneita päällisiä.

Kesä- ja talvikankaiden ero näyttää tältä.

Positiivista on myös se, että turvavöiden kiristysremmin päässä on silmukka, johon mahtuu sormi.

Olohuoneessa Norr ehtii aiheuttaa hymyn lisäksi myös pienen wtf-ilmeen. Tukijalka näyttää niin lyhyeltä, että ehdin tuumata vaimolle: “Ei tule yltämään S-Maxin lattiaan”.

Minulta jäi kuitenkin ensihötäkässä huomaamatta, että teleskooppi jatkuu yhden sijaan kahdessa osassa. Hyvin yltää.

Asennuksessa pitää kurkkia

Kuten muutkin 360-astetta kääntyvät turvaistuimet, myös Nuna Norr on iso ja raskas. En haluaisi siirrellä sitä taajaan autosta toiseen.

En, vaikka istuimen kiinnittäminen on suoraviivaista: isofixit kiinni ja tukijalka alas. Jalassa Nunan insinööreille on tullut pieni ajatusvirhe: tukijalan oikeasta mitasta kertova väri-ikkuna sijaitsee jalan etupuolella. Sen nähdäkseen pitää siis työntää päätä tukijalan ja etupenkin selkänojan väliin. Toimivampi paikka olisi tietenkin sivussa, jolloin ikkuna näkyisi selvästi.

Käyttökokemukset

Olen pyörittänyt auton takapenkillä Norria ennen kolmea muuta 360-kääntyvää turvaistuinta. Niistä Norr kääntyy selkeästi helpoiten paikallaan. Sama jouhevuus jatkuu säädöissä – ne toimivat takeltelematta.

Istuin kääntyy siis 360-astetta, mutta ei lukitu kasvot menosuuntaan -käyttöön. Jäin miettimään, onko kyseessä uhka vai mahdollisuus? Eihän kenellekään vain käy niin, että jättää penkin kasvot menosuuntaan -asentoon? Mahdollisuus ympäripyörivyys on varmasti kaksiovisessa autossa, jossa lapsi pitää asemoida turvapaikkaansa etuoven kautta.

Istuimen pääntuki on vahvasti muotoiltu (katso kuva alla). Muotoilu ja ainakin vanhan mallin Ford S-Maxissa riittävä kallistus (kallistukselle on seitsemän vaihtoehtoa) auttavat pitämään nukkuvan lapsen pään retkahtamatta.

Turvaistuimen auton istuimen selkänojaa vasten tulevassa “kippausestimessä” on reikä keskellä (näkyy tämän postauksen pääkuvassa). Se antaa umpinaiseen verrattuna hieman enemmän tilaa jaloille. Toisaalta ainakin meidän taaperomme kengät tahtovat tarttua reikään niin, ettei lapsi saa liikutettua jalkojaan.

Turvavöiden käytöstä voi antaa sekä positiivista että negatiivista palautetta. Myönteistä on mainitun kiristyssilmukan lisäksi se, että soljille on kiinnityspaikat istuimen laidoilla lapsen lastaamisen ajaksi. Kielteistä sen sijaan se, että soljet pääsevät kiertymään vöissä turhan helposti.

Mikä ihmeen Nuna?

Maailmalla suuri, Suomessa tuntematon. Näin voisi luonnehtia hiljattain Suomen markkinoille saapunutta Nunaa. Maahantuojan mukaan merkki tunnetaan Aasiassa, Pohjois-Amerikassa sekä UK:ssa ja nyt Nuna hakee siis jalansijaa myös EU-markkinoilta.

Suomeen Nuna tulee aluksi muutaman myyjän kautta viidellä tuotteella, maahantuojan mukaan myöhemmin on luvassa lisää valikoimaa. Testissä olleen Norrin lisäksi Suomen markkinoilta löytyy erittäin kevyt Pipa lite LX -turvakaukalo, Leaf-sitteri, Demi Grow -yhdistelmävaunut ja Rebl plus -360 pyörivä turvaistuin, jota saa käyttää selkä tai kasvot menosuuntaan 105 cm saakka.

Leave a Comment