Insinööri turvaistuinta ostamassa – osa 2 – uutuus löi kaikki finalistit

Valinta tehty ja taaperon tuleva turvapaikka autoon valittu. Ja voi elämän kevät, että olikin yllättävä lopputulos tässä valinnassa!

Mutta ennen finaaleihin jatkamista erittäin lyhyt kertaus mistä tässä on kysymys: Meillä on kolme lasta takapenkillä, joista yksikään ei ole vauva. Taapero on juuri kasvamassa ulos kaukalosta, tarvitaan siis kolme turvaistuinta. Tarkemmin sanoen meillä on puoli kiloa aikaa hommata uusi jakkara (kts. kuva postauksen lopussa). Taustat, uuden istuimen vaatimukset ja melkoinen alkukarsinta on kuvattu tämän postauksen ensimmäisessä osassa. Nyt on aika katsoa minkä istuimen lopulta valitsimme. Lopputulos pääsi yllättämään itsenikin.

Selkä menosuuntaan vs. selkä kahteen suuntaan

Elämässä kannattaa varautua siihen, että kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Tässä tapauksessa se tarkoittaa, että olisi hyvä, jos istuimen saisi lapsen kasvettua asennettua nenä menosuuntaankin. Jos vaikka maailman ihanin piltti ei suostukaan saapumaan selkä edellä kohteeseen enää kolmannen ikävuotensa tienoilla.

Edellisen postauksen “finalisteista” Besafe iZi Kid X2 iSize, Concord Reverso ja HTS Besafe iZi Kid X3 Isofix asuvat takapenkillä ainoastaan selkä menosuuntaan. Pudotin ne pois listasta.

Jäljelle jäivät nämä seitsemän:

     Bébé confort AxissFix (Plus)               

     Besafe iZi Modular i-Size

     Cybex Sirona

     Cybex Sirona M2 i-Size

     Maxi-Cosi AxissFix Plus

     Recaro Zero.1 (i-Size)

     Takata Midi

Valittujen turvaistuimien hinta ja saatavuus

Nopean googlailun perusteella selvisi, että a)Takatan saatavuus on olematon → ei käy, b)Bébé confort AxissFix ja Maxi-Cosi AxissFix ovat käytännössä sama penkki eri logoin, c)Hinnat Suomessa noin 450-650.

Aivan hillitön kasa rahaa! Yli neljäkymmentä pakettia vaippoja! Tai melkein koko perheen lennot Oulusta Keski-Eurooppaan ja takaisin!

Hinnoista järkyttyneenä tarkistin myös kolmen poispudottamani vain selkä menosuuntaan -jakkaran panostusvaatimuksen. Halvempia olisivat keskimäärin. Emme kuitenkaan halunneet luopua nenä myös menosuuntaan -ajatuksesta.

Lopputulos yllätti koko perheen

Kysyin vielä vertaistuellista näkemystä penkeistä. Yhteenveto kommenteista on tämän postauksen lopussa.

Kokemuksia pyytäessäni hämmentävän moni toi keskusteluun ylisanoja 360-astetta kääntyville penkeille. Siis sellaiselle, jonka saa sekä selkä- että nenä menosuuntaan ja “lastauksen” ajaksi penkin voi kääntää suoraan ovea kohti. Tällaisen penkin ja vikuroivan taaperon yhdistelmää tuntuivat kehuvan niin sellaisen omistavat kuin moni tavallisen penkin kanssa “toimeentuleva”.

Vaimon kanssa emme ole antaneet 360-asteen kääntyvyydelle suurta painoarvoa, koska olemme pärjänneet jo kahden lapsen kanssa ilmankin. Kumpikin tosin on siirtynyt kaukalosta matkustamaan nenä menosuuntaan. Luultavasti kiemurtelevan taaperon sijoittaminen selkä menosuuntaan -turvapaikkaan on hankalampaa, koska tila on ahtaampi.

Pitäisikö kuitenkin harkita 360-kääntyvää, huomasimme miettivämme. Tällaisia ovat listatuista Cybex Sirona, Recaro Zero.1 ja Maxi-Cosi AxissFix / Bébé confort AxissFix (plus).

Näistä pudotimme AxissFixin pois, koska sitä ei saa käyttää selkä menosuuntaan kuin 87 senttimetriin saakka. Lisäksi istuimen kiinnityksessä käytetään jossain määrin harvinaista Top tether -hihnaa.

Olimme jo valmiita vingauttamaan Visaa Sironan tai Zero.1:n ollessa ostoskorissa, kun Facebookin Vanhempien vertaistuki -ryhmässä hoksautettiin, että Cybexilta on tullut uusi Sirona. Sirona Q I-Size. Se kääntyy 360-astetta ja on nimensä mukaisesti nykyaikainen I-Size -jakkara. Q on selkeästi alkuperäisen Sironan seuraaja, myös säädöiltään.

Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n ainoa ongelma tuntui olevan, että sitä ei vielä löydy Autoliiton turvatesteistä. Eikä kovin monen kaupan katalogista.

Vähän aikaa pohdittuamme päätimme, että taaperomme tuleva turvapaikka on Sirona Q. Cybex on turvallisuudessa keskimäärin varsin vahva tekijä. Luotan saksalaiseen insinöörityöhön: jos edeltäjä sai turvallisuudesta “täydet tähdet”, niin nykyaikaistettu versio tuskin on huonompi.

Uuden mallin edustajan saa todennäköisesti myös myytyä varsin kivuttomasti jahka taaperomme mittaamiseen tarvitaan 105 senttimetriä mittanauhaa.

Kokemuksia Sirona Q:sta tulee blogiin jahka uutukainen löytää tiensä meille ja on jonkin aikaa tarjonnut turvaa yksivuotiaallemme.

Yhteenveto kommenteista, jotka sain kysellessäni käyttökokemuksia

Besafe iZi Modular i-Size

Pieni, kevyt ja helposti autosta toiseen siirrettävissä.

Helppo ja nopea kallistettavuus.

Cybex Sirona

96 cm lapsi mahtuu matkustamaan vielä selkä menosuuntaan.

Nenä menosuuntaan matkustaessa käytetään palkkia.

Vie todella paljon tilaa autossa. Raskas siirrettävä.

Hyvä kallistusmahdollisuus nukkuvalle lapselle.

Cybex Sirona M2 i-Size

Kasvot menosuuntaan mentäessä ei ole palkkia.

Vie vähemmän tilaa autosta kuin Cybex Sirona.

Maxi-Cosi AxissFix Plus / Bébé confort AxissFix (Plus)

Pienempi sekä ulko- että sisämitoiltaan kuin Cybex Sirona tai Recaro Zero.

Tässä ei ole erillistä tukijalkaa, vaan kiinnistys Isofixillä ja erillisellä top tether -hihnalla.

Selkä menosuuntaan vain 87 senttimetriin saakka.

Recaro Zero.1 (i-Size)

Recaro Zeroon mahtuu isompi lapsi kuin Sironaan. Ulkomitoiltaan Zero on vähän Sironaa pienempi.

Voi pyöräyttää selko menosuuntaan -penkistä kasvot menosuuntaan -penkiksi ilman turvavöiden aukaisua.

Penkki tuntuu jäävän joissakin autoissa sen verran pystyyn, että nukkuvan lapsen pää roikkuu rinnalla, vaikka penkin säätäisi niin takakenoon kuin mahdollista.

Taaperon käyttämän kaukalon suurin asiakkaalleen sallima paino on 13 kg. Meillä on siis puoli kiloa aikaa hommata uusi istuin.

0 thoughts on “Insinööri turvaistuinta ostamassa – osa 2 – uutuus löi kaikki finalistit”

  1. Me saatiin pitkähkön vertailun tuloksena ostettua istuin autoon joulukuun alussa. Speksit tähän muistaakseni mainitsin jo postaussarjan 1.osassa, lompakkoon tuli n. 450e lovi.
    Pari viikkoa sitten ostettiin perheeseen kakkosauto ja nyt tarvittais kakkosistuin. Erilainen auto ja muutenkin hieman eri speksit ja taas iso vertailu menossa-eikä taaskaan meinaa sopivaa löytyä vaikka mielestämme ei olla edes vaativia (mitä nyt se kulkusuunta pitäisi saada vaihdettua, painorajan alkaa 9kg:sta, testeissä vähintään kohtalaisesti pärjännyt ja hinnan olla alle edellisen istuimen)…

    • Saat kaikki sympatiani. Turvaistuinvalinta on todellakin vaikein tarvikevalinta lapsiin liittyen! Olisi mielenkiintoista kuulla, mihin penkkiin päädyitte ykkösauton tapauksessa?

      • Ykkösautoon valikoitui Klippan Triofix Comfort. Ei valitettavaa. Kakkosautoon löytyi pari vuotta vanha Be-safe Ixi Combi X3. Täysin tyytyväinen en ole, esim. pehmusteet vaikuttavat olemattomilta ja kiinnityssysteemi kummallisen mutkikkaalta, mutta ajanee asiansa kunnes talous antaa myöten toisen 450e Klippanin ostamisen…

  2. Hei, luin mielenkiinnolla turvaistuinpohdintojasi, koska meillä on lähes sama tilanne. Autona Ford S Max 2014 ja kesällä syntyy kolmas lapsi. Meinasin jo mennä ostamaan saman istuimen yksivuotiaallemme, mutta sitten tajusin ettei se käykään kuin keskipenkille sijoitettuna. Meillä on auton 2 ja 4 paikkojen lattiassa säilytysluukut, mitkä käsittääkseni estävät tukijalan käytön. Tämä asettaa haasteita, koska autoon pitäisi mahtua vauvan turvakaukalo (isofix turvajalalla), taaperon selkä menosuuntaan istuin ja vielä turvavyöistuin isoimmalle. Eli tod.näk. kaksi turvajallallista istuinta, koska en ole ainakaan vielä löytänyt hyvää selkä menosuuntaan istuinta, missä tätä jalkaa ei olisi.

    Eikö teidän autossa ole noita säilytysluukkuja lattiassa? Vai kuinka olette sijoittaneet istuimet?

    • Onnea odotukseen!

      Tarkan havainnon olet tehnyt, mutta ollos huoleti 🙂

      On meilläkin S-Maxissa säilytyslokerot lattiassa, mutta ne eivät estä istuimen käyttämistä. Cybex sanoo asiasta näin: “Huom! Autossasi saattaa olla tavaralokero lattiassa, mikä voi estää tukijalallisen turvaistuimen käytön. Katso autosi käyttöohjekirjasta, voiko autossa käyttää tukijalallista turvaistuinta.”

      S-Maxin käyttöohjekirja puolestaan sanoo näin: “Jos toisella istuinrivillä käytetään tukijalalla varustettua ryhmän 0 tai 0+ lasten turvaistuinta, tukijalan täytyy nojata tukevasti lattian alla olevan säilytystilan kantta vasten. Varmistakaa, että säilytystilassa oleva vaahtomuovivälike on asennettu oiken, mukana toimitettujen ruuvien  tai kiinnikkeiden avulla, ja että säilytystilan kansi on kunnolla paikallaan. Jos lattian alla olevan säilytystilan vaahtomuovivälike on vaurioitunut tai puuttuu, poistakaa säilytystilan kansi ja pidentäkää jalka tilan lattiaan. Jos jalkaa ei voi kiinnittää tukevasti säilytystilan lattiaan, esimerkiksi jalan muodon tai pituuden vuoksi, vaihtakaa säilytystilan vaahtomuovivälike ja kansi tai valitkaa autosta jokin muu istuinpaikka.”

      Tuon perusteella uskalsin asentaa penkin laitapaikalle, koska kansi on jämerä, kunnolla kiinni ja vaahtomuovivälike (hirveä sana) on kunnossa. Keskellähän penkki olisi aivan hirveä vekotin, koska lapsen saaminen penkkiin olisi erittäin vaikeaa.

      ps. Cybex on nyt ollut käytössä muutaman päivän. Postaan parin viikon päästä kokemuksista, mutta ainakin tässä vaiheessa olemme kyllä tyytyväisiä.

Leave a Comment