Onneksi päädyimme 360-kääntyvään istuimeen – kokemuksia Sirona Q I-Size uutuudesta

Kaupallinen yhteistyö Cybexin kanssa

Ihminen on mielipiteissään usein kuin munasolu. Kun yksi pääsee sisälle, muut jäävät kovastakin yrityksestä huolimatta ulkopuolelle.

Kerroin aikaisemmin, kuinka meille valittiin taaperon turvaistuinta varsin insinöörimäisesti. Emme antaneet painoarvoa penkin 360 asteen kääntyvyydelle. Olemmehan pärjänneet kahden lapsen kohdalla ihan hyvin ilmankin. Sen sijaan halusimme ehdottomasti, että lapsi voi matkustaa ensin selkä menosuuntaan ja tarvittaessa myöhemmin toisinpäin.

Keskustelin penkkivaihtoehdoista varsin paljon Facebookissa. Todella moni kertoi, että 360-kääntyvyys on ominaisuus, josta ei luopuisi mistään hinnasta. Päädyimme lopulta ohi valintavuokaaviomme Cybexin uutuuteen – Sirona Q:hun.

Taapero ilmeisesti ajatteli, että uuden penkin myötä pitää aloittaa myös isompien kenkien käyttö.

Ja voi veljet, että kiitän nyt sitä, että kerrankin meillä osattiin luopua mielipiteisiin liittyvästä munasolumaisuudesta!

Sirona on nyt pyörinyt piruettiaan Fordin takapenkillä reilut pari viikkoa. Emme luopuisi kääntyvyydestä juuri mistään hinnasta. Sen verran helppoa taapero on penkkiin nostaa, kun penkki avaa sylinsä suoraan oviaukkoa kohti. Helppous korostuu varsinkin silloin, kun taaperolla ei mielestään ole helppoa ja kivaa.

Sirona ja matkustajansa Foordsonin takapenkillä.

Aivan aluksi elämä istuimen kanssa ei kuitenkaan ollut helppoa ja kivaa. Asennuksen jälkeen en saanut penkkiä pyörähtämään ovelle päin millään. Epäilin jopa, että meille olisi päätynyt viallinen versio. Lopulta luin käyttöohjeesta, että penkki pitää nostaa täysin pystyyn, jotta se kääntyy. Ja kääntyihän se! Samalla kahvalla säädetään penkin kallistusta. Selkä menosuuntaan matkustettaessa pykäliä on seitsemän. Nenä menosuuntaan viisi.

Varoitustarran merkitystä piti hetki tuumata. Tarra on asennettu niin, että lapsen päälaen yltäessä viivan yli, penkin voi pituuden puolesta kääntää nenä menosuuntaan.

Kuten sanottua, 360 asteen kääntyvyys on vakuuttanut meidät. Samoin penkin yleinen laatuvaikutelma: turvavyöt liukuvat hyvin, vyöpehmusteissa on silikoniset liukuesteet ja penkki on todella jämyn oloinen.

Itse kaipaan turvavyön päähän silmukkaa, josta sormet voisi pujottaa vöitä kiristäessä. Vaimo puolestaan moitiskelee turvavöiden solkien toisiinsa “kiinnittymisen” heikkoutta. Hänen kädessään soljet tuppaavat irtoamaan toisistaan ennen kuin soljet saa painettua lukkoon. Tottumiskysymyksiä kumpikin.

Sirona Q:ssa on magneettiset turvavyön pitimet. Niissä on hyvää ja huonoa: vyö on helppo kiinnittää pitimeen, mutta toisaalta se myös irtoaa pitimestään helposti vahingossa.
Turvavyöt liukuvat hyvin, mutta niiden päässä ei ole lenkkiä, josta voisi vetää vöitä kiristäessä.

Autosta penkki tarvitsee melko paljon tilaa. Kokeilin jakkaraa Audi A3:n takapenkille kuskin paikan taakse. Mahduin vajaan 180 senttimetrin ruodollani etupenkille nippa nappa siedettävästi.

Audi A3:nkin mahduimme, mutta kuskin paikalla ei ollut mitenkään väljää.

Ford S-Maxissa tilaa on pituussuunnassa hyvinkin tarpeeksi, mutta se ei ole yllätys. Sen sijaan yllätys oli, että leveässäkin autossa penkin pyörähdys saa jakkaran selkäosan kulkemaan keskipenkillä istuvaa hipoen.

Jos turvaistuimet olisivat yleisurheilijoita, niin painonsa puolesta Sirona Q olisi kuulantyöntäjä. Vaaka pysähtyy noin 15 kilogramman lukemiin. Se ei kuitenkaan meidän käytössämme ole ongelma, koska jakkaraa siirretään autosta toiseen vain harvoilla mummulointikerroilla.

Isompien tenavien mielestä parasta Sironassa(kin) on ehdottomasti sen laatikko.

Kokemusten jälkeen vielä nopea vilkaisu Sironan sukupuuhun: Jamesbondmaisesti nimetyn Q:n edeltäjä on Cybex Sirona. Molemmissa tenava voi siis matkustaa taakse- tai eteenpäin katsoen. Ja molemmissa kasvot menosuuntaan käytettäessä muksua suojaa palkki.

Suurin ero on se, että Q on I-Size-standardin mukainen eli käyttäjän sallittu koko kerrotaan pituutena painon sijaan. Uutuudessa on myös jonkin verran aikaisempaa Sironaa pidempi selkäosa, minkä ansiosta lapsi voi matkustaa siinä 105 senttimetrin pituuteen saakka.

Edeltävää Sirona-mallia pidempään palvelevan Q:n niskatuki alimmillaan ja ylimmillään.

Sirona Q on itse asiassa yksi markkinoiden ensimmäisistä I-Size-standardin mukaisista palkki-istuimista. Q:ssa palkin kiinnittämiseen ei kuitenkaan käytetä auton turvavyötä, vaan palkissa itsessään on kiinnitysvyö.

Sirona Q:n palkki kiinnitetään auton turvavöiden sijaan palkin omalla vyöllä.

Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!

Penkissä on sivutörmäyksessä lisäturvaa antava teleskooppinen sivutörmäyssuoja, joka pitää vetää esiin penkistä asennuksen jälkeen. Suoja mahtuu olemaan auki, kun penkin kääntää ovea kohti.

0 thoughts on “Onneksi päädyimme 360-kääntyvään istuimeen – kokemuksia Sirona Q I-Size uutuudesta”

  1. “Mielenkiintoista on nähdä, kauanko tahtova taaperomme suostuu matkustamaan selkä kohteeseen päin!”
    Kysytäänkö asiassa taaperon mielipidettä?!

    • Ymmärrän ajatuksesi. Kaikissa asioissa ei voi kuunnella taaperon mielipidettä. Sellainen on esimerkiksi se, että voiko alle 76-senttinen matkustaa halutessaan kasvot menosuuntaan. Ei voi, eikä taaperon mielipiteellä näin ollen ole asiassa painoarvoa. Sen sijaan jos vaikkapa 95-senttisen taaperon matkustaminen selkä menosuuntaan menee pelkäksi itkuksi ja kasvot menosuuntaan kääntäminen ratkaisee tilanteen, niin taaperon mielipiteellä on pitkällä automatkalla todellakin väliä. Tämä penkki nimenomaan mahdollistaa molemmin päin matkustamisen, kun 15 kk ja 76 cm on saavutettu.

Leave a Comment