Viimeinen turvaistuimemme on Britax Max-Way Plus – selkä edellä perille

Kaupallinen yhteistyö Britax-Römer

Kuopuksemme on ikäisekseen iso. Kolmen vuoden ja yhden kuukauden iässä tarvitaan 101 cm mittanauhaa ja 19 kiloa punnuksia.

Hän on matkustanut kolme kuukautta ja kolmetuhatta kilometriä selkä menosuuntaan Britaxin Max-Way Plussassa. Tässä postauksessa kokemuksia ja pari sanaa siitä, miksi valitsimme lapselle kyseisen turvaistuimen.

Tärkein kriteeri istuimelle oli matkustaminen selkä menosuuntaan. Tietoisuus näin päin istumisen turvallisuudesta tuntuu lisääntyvän koko ajan ja Liikenneturvakin sanoo, että lapsen pitäisi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Vähintään kolmevuotiaaksi.

Selkä menosuuntaan -matkustamisen juju on yksinkertainen: törmäyksessä niskaan ja päähän kohdistuu merkittävästi pienempi voima kuin toisin päin mentäessä. Vakavan loukkaantumisen riski on selkeästi pienempi.

Ihmeellistä kyllä, eniten siteerattu turvaistuintesti ei mittaa tätä asiaa! Sen sijaan ruotsalainen Plus-testi mittaa nimenomaan tätä, ja kas kummaa: vain selkä menosuuntaan asennettavat pärjäävät.

Miksi Max-Way Plus?

Selkä menosuuntaan -penkeissä on valinnanvaraa. Syitä, miksi halusimme juuri Max-Way Plussan oli neljä:

  1. Nykyisessä laivassamme autossamme on tilaa, mutta jossain vaiheessa sekin on tarkoitus vaihtaa. Mielellään farmariin. Max-Way on kapeampi kuin monet muut selkä menosuuntaan -turvaistuimet. Farmarissa kapeus on valttia.
  2. Max-Way Plussassa lapsen jaloille jää poikkeuksellisen hyvin tilaa.
  3. Turvaistuimessa on sivutörmäyksiin lisäturvaa tuova SICT-järjestelmä. Käytännössä ulosruuvattava tuki vähentää istuimen sivuttaista heilahdusta sivutörmäyksessä.
  4. Max-Way Plus on myös kevyempi kuin monet muut vastaavat penkit. Plussa. Ei tosin kovin iso.
Tätä lappua arvostan made in China -aikakaudella.

Max-Way Plus kokemukset

Selkä menosuuntaan -istuimien asennuksella ja noroviruksella on yhteinen nimittäjä. Molemmista kuulee kauhutarinoita.

Ensimmäinen Max-Wayn asennus oli kieltämättä hikinen isofixeihin tottuneelle. Ohjekirjalle, Britaxin ohjevideolle ja parille voimasanalle oli käyttöä. Aikaa meni loppujen lopuksi tunti. Nyt kun takana on puolenkymmentä rupeamaa, kiinnitykseen menee 10-15 minuuttia.

Auton lattia näyttää juuri siltä kuin se lapsiperheessä yleensä näyttää. Britax Max-Way (Plus) kiinnitetään turvavyön lisäksi kahdella alakiinnityshihnalla ja tukijalalla.

Entäs käytettävyys ja lapsen viihtyminen?

Ikävä kyllä Max-Way täytyy asentaa autossamme keskipaikalle. Lapsen joutuu siis nostamaan jakkaraansa reunapaikan yli. Onneksi Max-Wayn ja auton penkin selkänojan väliin jää reilusti tilaa, joten lapsi mahtuu “luiskahtamaan” reunapaikalla olevan Kidfixin ja Max-Wayn selkänojien välistä mainiosti.

Vöiden kiristäminen kannattaa Max-Wayssakin tehdä aina kahdessa vaiheessa. Ensin lantio-osa tiukkaan lukon yläpuolelta kiskaisten ja vasta sitten varsinaisesta kiristämiseen tarkoitetusta hihnan osasta vetäen.

Kolmivuotias on viihtynyt reviirillään hyvin. Jalat hän pitää joko koukussa tai “pystyssä” auton penkin selkänojaa vasten. Käytännössä tämä tarkoittaa, että riisumme lapselta aina kengät.

Viimeinen turvaistuin saa minut huokaisemaan

Turvakaukaloiden ja -istuimien valinta on ollut meillä eniten selvittelyä vaatinut lapsille tehty hankinta.

Myönnän auliisti, että huokaisin syvään, kun Max-Way Plus saapui. Kaiken järjen mukaan se on perheemme viimeinen turvaistuin. Kun kuopus jonain päivänä pysäyttää puntarin Max-Wayn ylärajalle eli 25 kilogrammaan, esikoinen luovuttaa Kidfixinsä sisarelleen.

Itse asiassa esikoinen voisi siirtyä Kidfixistään lain valossa pois jo nyt. Hän on yli 135 cm. Istuimessa on kuitenkin vielä hyvin tilaa, joten toistaiseksi poju matkustaa siinä. Turvallisuus ensin – tässäkin asiassa.

Ps. Max-Waysta on myös vanhempi malli, jonka mallinimessä ei ole sanaa Plus. Suurimmat erot uudempaan ovat SICT-sivusuojan puuttuminen ja erilaiset kankaat.

4 thoughts on “Viimeinen turvaistuimemme on Britax Max-Way Plus – selkä edellä perille”

  1. Miksei istuin passaa reunalle? Lattialuukku ei ole ongelma, jos sen sisällä on alkuperäinen styroxkehikko, jossa on jotain työkaluja (vänkärin puolella ainakin). Vai eikö kidfixit mene vierekkäin? Ne on toki aika leveitä yläosasta. 🙂 meillä on myös pian kolmevee 105cm tyytyväinen maxway plussassa istuja.

    Reply
    • Kirjoitin ettei saa asentaa reunalle, koska istuimen ohjekirja sanoo, että S-Maxin keskirivillä vain keskimmäinen paikka on ok. Maalaisjärjellä olen kanssasi täysin samaa mieltä luukuista ja niiden täytöstä. Ja tiedän myös, että joidenkin valmistajien istuinten “paikkaluettelossa” reunat on sallittu tukijalalliselle penkille juurikin mainitsemallasi täytöllä. Kidfixit varmaan menisivät rinnakkain, koska auton penkki koostuu kolmesta itsenäisesti säädettävästä istuimesta. Keskimmäisen penkin voisi siis nykäistä eteen ja reunapaikan jättää taakse, jolloin hartialinjastaan leveät Kidfixit menisivät ikään kuin limittäin.

      Kiitos kommentista! Mukava kuulla, että sielläkin on tyytyväinen matkustaja!

      Reply
  2. Istuimen ohjekirjan autolista ei ole täydellinen, siinä on vain ne paikat joille valmistaja on istuinta testannut ja joiden kohdalla ei ole mitään erityisiä huomioita, kuten tässä ne lattialuukut. Jos auton ohjekirja sallii ja istuimen saa oikeaoppisesti asennettua, sen voi siihen asentaa. Istuinvalmistajat ei voi testata kaikkia maailman automerkkejä, – malleja, vuosimalleja ja varustetasoja. S-maxin ohjekirja sallii tukijalallisen istuimen asentamisen luukun päälle, kun siellä on asianmukainen täytepala, joka pitäisi olla vakiona mukana. Oon itse vanhempien s-maxista tämän tarkistanut, heillä vm 2011.

    Reply
    • Olet varmasti oikeassa tuossa! 2011 se on tuo meidänkin automme ja luukkujen alla on juurikin mainitsemasi täytepalat. Vakiona.

      Reply

Leave a Comment